Pages

bismillah


Extended Network Banners

Sabtu, 12 Januari 2013

Pernikahan: Ketenangan Itu Perlu Dicipta

Pernikahan: Ketenangan Itu Perlu Dicipta


Add caption


"Sejak dah ada suami ni, hati rasa tenang, rasa tertutup terpelihara. Kalau keluar ke majlis atau program yang ada lelaki, tiada lah "kuch kuch hota hai "kalau tak, nampak je lelaki baik ke, hensem ke, mesti 'ter'suka..." luah isteri A.

Isteri B membalas,"Memanglah hati awak tertutup pada lelaki lain, sebab awak dapat suami yang baik. Tapi saya, perangai suami saya tu buatkan saya masih memandang mencari mengharap lelaki lain. Saya tau tak patut, tapi itulah hakikat yang saya rasa.."

Nah, inilah antara senario yang ada berlaku di kalangan para isteri, walau bukan semua. Isteri meluah perasaan suka duka, bahagia derita alam rumahtangga..

'Bernikahlah..sesungguhnya bernikah itu menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan..' begitu pesan Rasul.

Namun adakah sebaik sahaja lafaz nikah menjadi sah, ketenangan dan kebahagiaan akan turun dari langit menaungi kita suami isteri...?

Adakah dengan lafaz nikah semata kita akan mampu memelihara pandangan dan kehormatan diri?

Tidak sama sekali. Kebahagiaan itu perlu diusaha. Ketenangan itu perlu dicipta. Kegembiraan tidak datang begitu sahaja. Pernikahan itu mampu MEMBANTU menundukkan pandangan bila suami isteri berusaha menampilkan akhlak yang baik kepada pasangan. Namun, berkahwin atau tidak, selagi hidup - mujahadah tetap sentiasa perlu untuk menjaga pandangan dan kehormatan.

Pernikahan sesungguhnya adalah ruang istimewa yang Allah bagi untuk kita mencanai cinta mengadun kemesraan. Pernikahan adalah wadah bermakna yang Allah sediakan untuk hati-hati merasa kasih sayang terindah sesama insan. Maka Allah mengajarkan kepada kita melalui Rasul Saw bagaimana seharusnya pernikahan yang sakinah (penuh ketenangan) itu terbangun.

semoga apa yg dirancang dalam kehidupan, diredhaiNya.. amin :)

1 ulasan:

kEtENangan berkata...

semoga memberi kekuatan kepada kita semua.. amin